17 november 2016

EXIT JOZEF

In 1968 kon de jeugd van en rond Aalter, op zoek naar vakmanschap, terecht in een fonkelnieuw ‘complex', het Technisch Instituut Sint-Jozef.
Wat een grandeur, toen, die statige betonnen gevelpanelen, vers van de Aalterse Prefalit, rode vloertegels in de klaslokalen. Inox wasbakken met kletterend water in een lange ‘bekapstokte’ gang, trapsgewijs van speelplaatsniveau tot ‘den atelier mechanica’.
Jong volk achter ramen met enkel glas en smalle tuimelraampjes die het voorbijrazend verkeer van de Knokkeweg amper dempten. Hypermodern pedagogisch comfort. Groene metalen borden.  Wonderlijke audio-visuele apparatuur, een bandopnemer, een retroprojector die -  o wonder -  een boek of prent op een witte muur kon toveren...
Met glimmend sanitair blok achteraan, toen graffiti nog niet in de mode was.
En een voetbalplein - waar putten en molshopen het dagelijks middags voetbaltornooi opvrolijkten...
Ach jeugd van toen, Marc, Patrick, Luc, Karol, Frans, Geert, Chris, Jean...
het blijven heerlijke herinneringen.
Deugddoend dat ik hen mocht meemaken. Ze hebben me jong gehouden.
En och ja, misschien het ik ze af en toe iets mogen bijbrengen. Who knows.
Op 16 nov '16 ben ik deze foto’s gaan nemen, ben ik op diezelfde druilerige winterdag van de grandeur van toen weggejaagd door een naarstige kraanman.
Op wat ‘Wa komde gij hier doen” en “Hebde gij aan iemand toelating gevraagd om hier portretten te komn trekkn”...   had ik enkel als antwoord  'dat ik daar meer dan 30 jaar geleefd had en nu uit  nostalgie wat ultieme foto’s wilde komen nemen’.
Hij is nog jong en misschien had hij gelijk.
Hij is in zijn geel ronkend gevaarte gekropen en ik heb nog wat vergane glorie voor een beregende lens gehaald.
Exit Sint-Jozef.
Exit jeugd van toen.




turnzaal ...  automechanica

hoek bureel directie

wat hier ooit stond


sinds de overname

atelier mechanica

chauffagekelder ('hebt ge mijn steekvlam al gezien, Daniël’?)

de refter

de inkom aan de zijkant