10 oktober 2010

NATUURFORUM? JAWADDE!

                                                                                   
't Is me wat op ons VLAAMS IMKERSFORUM. Wat idiotie op een
groen (!) NATUURFORUM
is er de aanleiding toe!
Ik ben ook uit mijn krammen geschoten.
In tijden dat het water ons tot aan de imkerlippen dreigt, dat we weer eens een winter ingaan met dichtgeknepen billen of er straks nog wat bijen zullen resten in onze kasten... In die tijden van kommer en kwel, CCD's, vier nieuwe RNArussen (oeps, nieuwe RNAvirussen), nosemaschimmels,
"Bayerische" pesticiden, dollebijenziektes, verlamde bijen, oxaal-, mieren- en andere melkzuren, van virale aandoeningen, aangetaste immuniteit, stuifmeelmanco in op hol slaande seizoenen... Volg je het prentje nog? Exact in die tijden dat we oversopt worden door die actuele problematiek, worden we dan nog wel door groene vaandelzwaaiers aangemaand best te stoppen met het "temmen" van onze bijen. Hemel en aarde moeten we bijwijlen verzetten om in een dorpskernvernieuwing een linde ingeplant te krijgen ipv een inlandse eik, want dat dat verdomme pas een o zo sterke oerboom is. Hemel en aarde om bloemen ingezaaid te krijgen op verschraalde akkerranden. Nee, jongens, lang leve de wilde bij! Dat is primordiaal!

Op den duur lijkt het alsof ik me schuldig moet gaan voelen omdat ik mijn bijen in leven tracht te houden. Alsof wij bijenhouders, bah, telers klinkt al heel vies, de grote boosdoeners zijn. Domesticeren (? iedereen zal ngl. zijn invalshoek en bedoeling daar wel een andere definitie voor verzinnen, google eens) zeggen ze. Laat ze maar! Zendt groen signalen uit die enig begrip tonen voor onze overlevingsstrategie, voor ons dagelijkse bekommernis en zorg voor onze bijen? Of moeten moderatoren (vaneigens is niet elk schaap met hetzelfde mes geschoren) zelf eerst bijen gaan houden, eer zij tot het besef komen dat onze honingbijen ook nuttig zijn. Dat we het niet alleen om het potje honing doen, en dat onze fascinatie ver af staat van Amerikaanse toestanden. Dat wij zelfs om hun en tegelijk ook onze wilde soortgenoten bekommerd zijn, dat we voor hen nissen, muren, holletjes en pijpjes creëren. Andersom?
Zeg dat 't waar is, Jan!