3 september 2010

EINDELIJK!



Eindelijk!
Weer eens tijd genomen voor 't blogje! 't Was me anders wel wat dat gesleur met mijn bijenkasten. Van Marcs ( Marc Cocquyt, Meigem) kersen en Katleens kersen (De Zoete Polder, Knokke) naar het koolzaad in Knokke en Gistel. In de lente in Sint-Denijs-Westrem en later naar De Braakman (natuurreservaat, NL) en Canisvliet (natuurreservaat, Westdorpe NL) de lindebloesem in Sint-Denijs, de klaver van gebuur Yvan hier " ten Konijne". Tussendoor madammen kweken. Versta me niet verkeerd, ik heb het over raszuivere bijenqueens van Duitsen bloede, wat dat ook moge betekenen na de vorige invasies. Honing slingeren, jonge bijenvolkjes creëren voor het paringsstation RKH in Ossenisse (Zeeland, NL). Onze tuin in orde brengen en openstellen voor "den Buitenlucht", tuinevenement met een 300 bezoekers dit jaar. Shit... wat afgezweet!
Passie drijft een mens zeker. Mij toch... mmm dikwijls.
Nu, 't is wel heerlijk als het Ursels en ander volk komt afgezakt naar 't Konijntje. In onze hekstijl komen ze zich bevoorraden, ze neuzen welke soorten honing er te verkrijgen zijn, een fles hoestsiroop , stuifmeelkorrels, een infoblaadje... ze deponeren hun centen in het bakje. Wat vertrouwen kan doen! Op één zeldzame keer na klopt de rekening altijd! Subliem, geen camerabewaking, geen hekkens met codes, geen gedoe! Heerlijk! Zeg maar eerlijk. Die manier van commerce doen brachten we een 4-tal jaar geleden mee uit de Cottswolds in Engeland. En 't blijf lukken. Het "concept"krijgt zelfs navolging, buurvrouw Rita verkoopt in haar straatkastje confituur, homemade, artisanaal. Tiens, 't wordt hier stilaan een zoet Konijntje.